Dashboard | +Follow
'Sourire'always!
izinku bahagia.(part 1)
Friday, January 11, 2013 • 12:27 AM • 0 comments

"mak,sya tak bole kahwin dengan dia! sya tak kahwin dengan dia," bantah Syafariza kepada ibunya.

begitulah tiap pagi sebaik sahaja bangun tidur, aku akan berkata kepada ibuku. tapi tetap tiada apa respon yang berlaku. aku pelik kenapa seawal umurku 20 tahun ini, ibu mahu menikahkan aku dengan lelaki senget yang aku tak pernah kenal. ibu kata budaknya baik keje pun elok dan yang pasti dia tua 5 tahun dari aku. 25 tahun vs 20 tahun. mak aih, bapaklah jauh bezanya bagi aku kalau 2 atau 3  tahun oke la lagi tuh. ibu siapkan semua benda dan aku hanya menjadi penemannya sahaja. "eh ibu ker nak kahwin ni atau kamu" haaa ayat nilah yang sering terkeluar kalau aku tak buat mane- mane pilihan. memang susahkan anak bongsu ni, semua benda ibu yang aturkan. ayah,, telah lama meninggalkan kami kerana penyakit kanser. tapi kenapa ibu kahwinkan aku cepat sangat? ibu tak sayang aku ker?

                                                                   ******
tanggal 21.2.2012 secara rasminya aku telah dimiliki oleh FaizalShah Bin Datuk Akmal Ahdan. insan yang tak pernah aku kenal dan tak pernah sama sekali kami berbual di telefon mahu pun sms. sedih bukan. pada zaman era IT ini masih ader juga yang kahwin secara rancangan keluarga. hari itu merupakan hari pertama kami bertentangan mata. oke! fine! suami aku sangat handsome. muka dia macam suami FARAH AF tuh dan berkaca mata.. pandai juga ibuku memilih. tapi kenapa dia nampak sangat kekok atau aku yang kekok?
ahh! biakan.. tapi hati aku tak sekencang lautan berombak pun saat mata kami bertaut. yelakan orang kata kalau cinta ni, bila tatap mata masing2 hati akan berombak2 berdegup kencang. adakah ini bukan cinta? 

penat berlakon seolah-olah pasangan bahagia siang tadi tak habis lagi ditambah pula malam mendengar ceramah dari kedua belah pihak.

ibuku - sya, shah adalah suami kamu yang sah, dengarlah katanya dan taatilah dia, ibu tahu kamu berdua tak saling mengenali tapi ibu harap shah dapat jage sya dengan baik. jika tak mahu padanya lagi, pulang kan dengan cara baik. 

bapa mertuaku - sya. selamat datang ke keluarga kami. bapa harap sya dapat sesuaikan diri dan shah jage sya elok2. banyakkan bertolak ansur. ingat percayailah pasanganmu. 

dan blah blah. banyak lagi yang berpesan2 itu dan ini. paling tak boleh blah si Along ni, nak anak buah ramai2 katanya.. amboi ingat aku kilang apa. dan si mata 4 ini hamboi gelak sakan nampak.. jagalah kau.
belum kenal lagi siapa aku.

                                                                ******

setahun dah berlalu. ibuku telah kembali ke rahmahtullah selepas 2 bulan aku berkahwin. depan mereka kami berpura-pura sebagai sepasang pasangan yang sangat romantik sedangkan di rumah kelamin kami sendiri kami bagaikan musuh. dan kerana itulah ibuku mengahwinkan aku dengan cepat kerana dia tahu masanya untuk hidup sangat tipis. Kanser payudara yang menyerang dirinya tidak dapat lagi diubati kerana dikesan saat akhir. betapa besarnya pengorbanan mu ibu!

bilik kau di bawah sana! jangan sesuki hati nak naik atas selagi aku tak panggil. 

aku nak kau masak setiap hari.

bila keluarga datang tukar nama panggilan abg syg dan berlakon, kalau tak da terus begini sahaja.

privasi aku jangan kacau! hidup aku hidup aku. hidup kau hidup kau.

dan blah blah.. banyak lagi yang dia pesan sebaik sahaja aku masuk ke rumah kami ini. rumah 2 tingkat hadiah perkahwinan kami. dan aku hanya mengikut apa yang dikata sahaja kerana dia tak seperti apa yang aku harapkan. mukanya yang nampak tenang rupanya begitu panas baran orangnya. aku pernah di tampar kerana salah mengosok baju kerjanya. orang bussiness memang nak smart je. aku pernah merayu untuk menyambung pelajaran tapi hanya tengkingan yang dapat,

"kau fikir aku tak mampu nak sara kau! ikut hati aku dah lama aku ceraikan kau! kau la menyebab aku kena berpisah dengan kekasih hati aku. ini semua gara2 kau. " ujar Faizalshah dengan gaya cekak pinggangnya kepada aku.

eleyh! ingat aku hadap sangat nak kahwin dengan kau! dah la cerewet, panas baran, ego tinggi, tapi yang peliknya kau makan jugak masakan aku. siap menjilat jari bagai! ujar aku dalam hati. gila apa aku nak jawab karang tak pasal2 aku tidur hospital. tiap kali dia membebel aku hanya diam seribu bahasa dan memandang ke arahnya. bila da habis dia bercakap dia akan terus naik atas dengan kaki membentak2 lantai. nasiblah tak gemuk mana kalau tak boleh roboh rumah ni. 

semenjak aku menjadi isteri kepada Faizalshah ini, aku kerap terperuk dalam rumah. kawan2 semua telefon ingin berjumpa tapi aku tak boleh keluar. dia buat akn macam tukang gaji dia. ibu! ini bukan kebahgiaan ibu tapi ini satu penyeksaan. aku buntu. aku tak tahu nak buat apa.

                                                             ******

sya, camne da ade hasil? tanya bapa mertueku kepada suamiku.

macam itu jela ayah, tak ada hasil apa2 lagi.kami da usaha macam2 da ayah, ujar suamiku.

desis hatiku berkata, mana nak ada hasilnya kalau sekali pun kau tak pernah jamah aku. dia tak pernah melihat rambutku dan semuanya. sewaktu kami dalam rumah pun aku masih bertudung. langsung dia tak tegur mengapa aku begitu. 

depan mereka aku sangat bahagia dibuatnya. aku dibelai bak permaisuri raja. indah kala itu. namun bila tiba di rumah sendiri bagaikan neraka untukku. pernah aku bertanya kepada ibu mertuaku sama ada abg shah ni macam mana orangnya, apa kegemarannya dan segala2nya aku korek dari ibu mertuaku semata2 aku da jatuh hati kepadanya sebenarnya. banyakkan kalo sehari tak dengar dia marah2 dan membebel aku rasa macam ada something yang tak kena. see! pelikkan aku boleh jatuh cinta dengan mamat panas baran macam ini. 

shah! tolong jagakan anak2 k.ngah boleh? untuk seminggu sahaja. akak dengan abang nak pergi honeymoon lagilah. 

sya, macam mane? boleh ker jage anak2 k.ngah ni? tanya suamiku kepada aku, dan aku hanya mampu memandangnya sahaja dengan senyuman.

aku sangat sukakan budak2,, haikal arash, 1tahun dan damia hanna 4 tahun tidur lena di tempat duduk belakang.. amboi k.ngah ku ini nak tambah anak lagi ke hape. suasana dalam kereta senyap sahaja dari rumah mertuaku tadi. mencuri pandang wajahnya bagai dia sedang memikirkan sesuatu. lantas tak berani aku  menegurnya lalu aku pun turut tertido sama. 

kring..kring..kring..

hello b.

nanti i kol u balik boleh b? i tengah drive.

minah tak tahu malu ni tgh tido b, kalau u yang ade sebelah i mesti u teman i kan b.
b ecok i xleyh teman u la, i kena jage anak buah i.
sory b, nanti pape i kol u.

oke b, bye. mis u! muah!

err! naik meluat tekak aku mendengarnya. terjaga dan berpura2 tidur semata2 nak tahu sapa yang telefon dirinya itu. mesti bekas kekasih yang tak jadi kahwin dengannya itu atau perempuan lain mungkin. sepanjang aku bersamanya boleh dikira dengan jari bilangan kami keluar bersama.


                                                              *******
maksu, kenapa maksu pakai tudung?ibu kalau dekat rumah tak pakai tudung pun,"soal damia sambil menguis2 makanannya.

dan aku terpana seketika serta merta mata kami bertaut.

owh,maksu baru keluar dari tandas tadi. membuang hajat yang besar, jadi kena pakai tudung," balasku kepada damia.

Damia menyoal lagi "berak kena pakai tudungnya paksu? tapi ayah tak pun. 

damia. kalau kita nak berak, kita kena tutup kepala kita,tak kiralah nak bertudung atau tutup guna tuala atau apa2 pn," ujar suamiku.

oke,nanti mia akan pakai tudung kalau nak berak.

sedang aku mengemas2 meja makan tetiba abg syah menarik aku ke dapur.

"nanti kau buka tudung kau tuh, jangan nak alim sangat.jangan bagi malu aku! nanti damia report kat k.ngah plak. mulai malam ni ko tido kat atas, bilik aku, ingat! jangan sampai rahsia ini terbongkar", kata FaizalShah sambil mencengkam lenganku.

dan aku seperti biasa hanya mampu berdiam. sakit dicengkam masih terasa. usai membasuh pinggan terus aku menerpa ke dalam bilik. biru. lebam lenganku di buatnya. 

sayaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggg!!!

terkocoh2 aku keluar dari bilik dan menuju ke ruang tamu. 

kenapa abang?tanyaku.

matanya terpana ke arahku. eh kenapa. ops! di kepalaku kini tiada apa2,, jadi rambutku telah dipamerkan kepadanya. ibu pernah berkata, aku cantik tanpa bertudung kerana aku memiliki rambut yang sangat cantik.
aik! terkejut la tuh..

abang!!! abang!! damia kenapa paksu panggil maksu?

adik berak maksu tapi tak sempat nak tutup kepala adik.

ya allah, pintar benar damia ini.cepat belajar orangnya. lantas aku ambik ekal untuk menyalin pampersnya.

tetiba2, suara yang aku rindu berkata, syg,siap2lah kita bawak budak2 ni jalan2.

apa lagi,,menari sakan la aku. yahoooo.! keluar berjalan jugak akhirnya. tak pernah dia bawak aku keluar ke  mana2 sebelum ini.  dari zoo negara  ke sogo dan mines. semua tempat ini tak pernah aku jejak sejak aku bergelar isteri kepada si mata 4 ini. hari yang paling aku tak dapat lupakan. dia suruh aku pilih baju yang mana aku suka.. apa lagi rembat semuanya. dari atas kepala sampai ke kaki. nasib damia dan ekal tak meragam. bahagia rasanya waktu itu. dan aku layankan aje demi menjaga nama suami tercinta untuk seminggu ini.tapi dihati ingin sekaliii lama lagi.

syg,, mane lagi oke? warna merah atau hijau? 

merahlah abg nampak smart sikit..

paksu dengan maksu ni sweetlah. mia suka tengok. nanti mia da besar mia nak cari lelaki macam paksu.

terpana aku seketika,, owh! damia jangan cari seperti paksu mu ini. ini hanyalah lakonan desis hatiku.

abg shah pula merangkul pinggangku sambil tersenyum. 

fake! itu adalah senyuman fake tahu tak! 

kebahgiaan demi kebahgiaan tercipta untuk seminggu ini. aku bahagia untuk tika ini. tapi selepas seminggu aku tak tahu ape nasib aku. esok hari terakhir mereka di sini, maksudnya dah hampir 6 malam aku tidur sebilik dengannya. aku dipeluk,dicium dan itu hanya akan berlaku jika damia tak tidur lagi. ekal tiada apa yang di fahamnya. dan aku sangat2 menikmati saat indah itu.. dia sangat romantik tika ini. 

hari ke -5, aku terbangun lewat dan yang amat terkejutnya dia bawakkan breakfast dengan bilik kami.  dia yang masak dan dia yang buat. sangat suprise untuk aku. damia lah orang paling seronok melihat aksi2 kami.
dan aku macam biasa layankan saja. 


ting tong ting tong...

ekal! mia! ibu da sampai.. baba pun datang.

aaa! jangan bawa mereka, aku ingin mereka di sini terus. desis hatiku.

ibu!!! damia berlari ke arah k.ngah, dan ekal tersenyum2 di dukunganku.

ibu2, paksu and maksu sweet sangat. nanti mia da besar mia nak kahwin awal macam maksu.
dan blah blah.. itu dan ini di mengadunya. memang syarat budak2 akan bagitahu semuanya.
k.ngah tinggalkan souvenir untuk kami dari england. cantik beg tangan yang dibelinya dan untuk suamiku pula jam tangan.. 


shah! cepat2 la adakan isi kesian k.ngah tengok sya tuh. berusahalah lagi," ujar abg ngah sambil masuk ke dalam keretanya.

dan aku menangis sebab nanti mesti aku rindu mereka. abg shah pula tersenyum2 sambil mengiyakan apa yang dikatakan oleh abg iparnya itu.

                                                               ******









p/s= nantikan sambungannya. apa akan jadi pada sya selepasa seminggu? apa yang anda agak?mungkinkah bahagia? atau derita kembali?




xoxo,katawe



theownER

Hi, im owner for this blog. Steal anything what u can steal :D. don't be noughty oke! trying to make keep smile stil study! single and just waiting my super dopper hero appear,but who?



« HOME
« MEET||ME
« TERJAH||JOM
« CER||CERITA

shout||HERE





BORING?ANDA KREATIF?JOM!
[!] cBOX,,pot PET cni [!]


jOM|KAYA|SESAMA


Klik SINI,here.



Back to past





SHOP OUTLET!|HERE|


"TRIO coLLECTION".



Follower

PRESS||HERE

Credits


Edited : katawe